میرسیم به یکی از محبوب ترین موتور سیکلت های ایران !!!

بله درست حدس زدید ...
بنلی دو سیلندر 250cc

تاریخچه شرکت بنلی

بنلی در سال ۱۹۱۱ در ایتالیا تاسیس شد و اولین موتورسیکلت خودش را در سال 1921 رونمایی کرد. بنلی در طول دوران  فعالیتش فراز و نشیب های زیادی را گذراند تا این که در سال ۲۰۰۵ هلدینگ کیان ژیانگ چین سهام شرکت بنلی را خریداری کرد و مالک این کمپانی ایتالیایی شد. از آن زمان به بعد فعالیت‌های طراحی و توسعه شرکت در کشور ایتالیا و تولید موتور سیکلت هم در چین انجام میشد.

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه روغن موتوری و با چه سطح کیفی مناسب موتور سیکلت بنلی دو سیلندر باشد. از آنجایی که دارندگان این موتور سیکلت بسیار روی لوازم یدکی و مصرفی موتور خود حساس هستند، لازم میدانیم نکات و توضیحاتی در خصوص این موتور سیکلت ارائه دهیم.

موتور سیکلت بنلی دو سیلند 250 سی سی که در ایران به بنلی 300 نیز معروف میباشد از یک پیشرانه 4 زمانه 2 سیلندر، 8 سوپاپ به حجم دقیق ۲۴۹ سی‌سی بهره میبرد که میتواند قدرتی معادل 31.5 اسب بخار در 11.000 دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاوری هم که از این پیشرانه ایجاد میشود معادل 21.2 نیوتون متر در 9.000 دور در دقیقه است.

این موتور سیکلت از یک رادیاتور برای سیستم خنک کاری انجین استفاده کرده و جزء موتور های آب خنک به حساب میاید لذا حتما وضعیت آب را هم میبایست مورد بررسی قرار داد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن این موتور سیکلت به صورت پیچی و از نوع فلزی میباشد که به راحتی قابل تعویض بوده و البته با هر بار سرویس روغن فیلتر نیز حتما باید تعویض گردد. چرا که در صورت تعویض نکردن فیلتر، روغن کثیف موجود در فیلتر قدیمی در صورت تعویض روغن موتور، جذب روغن تازه و تمیز شده و موجب آلودگی روغن تازه میگردد.

و اما روغن موتور...

روغن موتور بر اساس فناوری ساخت به سه دسته فول سنتیک، سمی سنتیک و معدنی تقسیم می شود که در هنگام استفاده باید به طراحی فنی موتورسیکلت و نیازهای روانکاری آن توجه کرد. روغن موتورهای معدنی برای موتورسیکلت های با حجم کم مناسب هستند که دارای فشار و شرایط عملیاتی دشوار نیستند. همچنین روغن های نیمه سنتیک برای موتورسیکلت های با حجم کمتر که شرایط عملیاتی دشوار دارند مناسب هستند. روغن موتورهای سنتیک نیز مناسب برای موتورسیکلت های با حجم موتور بالا مناسب هستند (موتورهای ورزشی و مسابقه ای). از این رو پیشنهاد اتوبروز برای این موتور سیکلت استفاده از روغن موتور تمام سنتتیک میباشد.

استاندارد های روغن

بر روی بدنه روغن موتورسیکلت مارک استاندارد حتما باید درج شده باشد. اگر روغن موتورسیکلت از مارک استاندارد بهره نبرده باشد بهتر است استفاده نشود چون ممکن است به اجزای داخلی موتورسیکلت آسیب وارد شود. وجود حروف SAE ,API و JASO نشان از کیفیت محصول دارند. در صورت درج نشدن این عبارات باید به تقلبی بودن محصول پی برد.

JASO

JASO : مخفف Japanese Automotive Standards Organization سازمان استاندارد خودرو ژاپن است. این استاندارد تعیین کننده سطح کیفی روغن موتورسیکلت می باشد.

JASO MA

روغن‌های JASO MA برای موتورهای با کلاچ تر مناسب هستند. این روغن‌ها اصطکاک مورد نیاز را برای جلوگیری از لغزش کلاچ تامین می‌کنند.  JASO MA ها را می‌توان در موتورهای 4 زمانه استفاده کرد که در آن یک سیستم روغن برای موتور، گیربکس و کلاچ وجود دارد.

JASO MA1: این مشخصات استاندارد پایین تری برای موتورسیکلت‌هایی است که به روغن های متفاوتی برای موتور، گیربکس و کلاچ نیاز دارند.

JASO MA2: این مشخصات استاندارد بالاتری برای موتورسیکلت‌های مدرن است. این روغن‌ها برای استفاده در موتورسیکلت‌هایی که دارای مبدل‌های کاتالیزوری در سیستم اگزوز هستند مناسب هستند.

JASO MB: این نوع روغن ها مناسب موتور های اسکوترها  هستند و به کاهش مصرف سوخت آنها کمک می‌کنند. JASO MB ها به عنوان کم اصطکاک‌ترین روغن‌ها در روغن‌های موتور سیکلت 4 زمانه، شناخته می‌شوند.

نکته:  به هیچ عنوان روغن‌های JASO MB، را با روغن‌های JASO MA جایگزین نکنید. زیرا روغن‌های JASO MA باعث لغزش کلاچ موتور سیکلت می‌شوند.

پیشنهاد اتوبروز استفاده از استاندارد JASO MA2 برای موتور سیکلت بنلی میباشد.

شاخص API

در واقع شاخص کیفی API مشخص می کند که انجمن نفت آمریکا سطح کیفیت روغن موتور سیکلت را چگونه تشخیص داده اند. این به شما کمک می کند تا در انتخاب روغن مناسب موتور سیکلت با اطمینان تصمیم بگیرید.

SN: این سطح کیفی را می توان بالاترین و بهترین سطح کیفیت روغن موتور دانست. 

SM: این شاخص بیانگر کیفیت مطلوب و قابل قبول روغن موتور است.

SL:این استاندارد نشان دهنده کیفیت متوسط روبه پایین روغن موتور سیکلت می باشد.

SF: این استاندارد هم پایین ترین سطح کیفیت روغن موتور سیکلت را نشان می دهد.

البته توضیحات بالا بدان معنی نیست که سطح کیفی SN به پایین کیفیت لازم را ندارند اما برای کسانی که به دنبال سواری بلند مدت با انجین بی صدا، کم اصطحلاک، مصرف سوخت کمتر و راندمان بهتر هستند به توصیه دارندگان و پیشنهاد اتوبروز برای شاخص کیفی روغن، درجه SN به بالا پیشنهاد میشود.

شاخص گرانروی

بهترین شاخص گرانروی برای موتور سیکلت بنلی 2 سیلندر ویسکوزیته 10W-50 میباشد. البته از روغنهای 10W-40 نیز میتوان استفاده نمود اما در مواردی که روغن 10W-50 کمیاب باشد.

حجم روغن موتور سیکلت بنلی دو سیلندر

حجم روغن مورد نیاز این موتور سیکلت 3.300 تا 3.5 لیتر می باشد.

جمع بندی

در خرید انواع روغن و فیلتر حتما به نشانه استاندارد و اصالت کالا دقت داشته باشید زیرا قطعات تقلبی و غیر اصل که توسط افراد سودجو با قیمت های وسوسه انگیزی که بعضا قیمت های پایینی میباشند، هزینه های جبران ناپذیری برای شما به جا خواهند گذاشت.

فروشگاه اینترنتی اتوبروز مفتخر است که تمامی لوازم مصرفی به صورت اصلی و ضمانت بازگشت کالا و وجه و دارای کد اصالت و استاندارد به مشتریان ارائه مینماید.

1 دیدگاه در “بهترین روغن برای موتور سیکلت بنلی

  1. tlovertonet گفت:

    Hello, Neat post. There’s a problem with your website in internet explorer, may check this?K IE still is the market leader and a big component of folks will leave out your excellent writing due to this problem.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *